مخزن پلی پروپیلن

مخزن پلی پروپیلن مخزن هایی برای نگهداری و ذخیره سازی مواد شیمیایی و اسید ها که خوردندگی بالایی دارند، مورد استفاده قرار می گیرد. مخزن های اسید از جنس مختلف درابعاد مختلف و گوناگون تولید می شود از جمله انواع مخزن پلی پروپیلن می توان به مخزن پلی پروپیلن اشاره نمود که نسبت به سایر مخزن های اسید برای نگهداری مواد شیمیایی هیدرولیک اسید، اسید سولفوریک، اسید کلرید ریک، اسید نیتریک و مناسب می باشد و در صنایع مختلف کاربرد دارند.از ویژگی این مخازن ثابت نگه داشتن خاصیت مواد اسیدی، در برابر تماس با مواد شیمایی بدنه مخزن پلی پروپیلن دچار خوردگی و ترک نمی شود و از عمر طولانی برخودار هستند. یکی از مزایای مهم این مخازن، دسترسی سریع به آن ها جهت تخلیه و تزریق مواد اسیدی است. سایز نرمال این مخازن باید حداقل 50 برابر حجم موادی باشد که قرار است در داخل مخزن پلی پروپیلن نگهداری شود.  

انواع مخزن نگهداری اسید براساس شکل ظاهری:

مخزن های اسید با توجه به نوع کاربرد و اسید،از اشکال مختلفی برخودار است از جمله:

مخزن اسید افقی

مخزن اسید عمودی

مخزن اسیدی مخروطی

مخزن اسید مکعبی

مخزن اسید قیفی

مخزن پلی پروپیلن افقی:

برای محیط های که فضای کف درسترس می باشد و محدویت هایی برای ارتفاع مخزن پلی پروپیلن وجود داشته باشد، مخزن پلی پروپیلن افقی گزینه مناسبی می باشد.

مخزن پلی پروپیلن عمودی:

مخزن پلی پروپیلن عمودی همانطور که از نامش مشخص است به حالت ایستاده می باشد و نصب و اجرا ان می بایست با دقت بالا انجام شود تا دچار اسیب و جابه جایی نشود.

مخزن اسید قیفی:

از این مخزن اسید برای نگهداری مواد شیمیایی استفاده می شود که می بایست تخلیه کامل مواد انجام شود. ذخیره مواد و یا مصالح با وزن زیاد در مخازن قائم بسیار دشوار بوده و به همین علت از مخازن مخروطی یا قیفی استفاده می کنند. این مخازن برای نگهداری از غلات و یا خوراک دام انتخاب بسیار مناسبی هستند.

مخزن پلی پروپیلن شیب دار:

مخزن پلی پروپیلن شیب دار این اجازه را می دهد تا مواد سنگینی از جمله: لجن، چربی، روغن و گریس وبه راحتی تخلیه گردد. این نوع مخزن اسید نیاز کمتری به نگهداری و تمییز شدن دارد لذا تمامی محتویات درون مخزن خالی می شود. برای نصب این نوع مخزن پلی پروپیلن می بایست فضای عمودی کافی در دسترس داشته باشید. برای رعایت ایمنی در استفاده از این مخازن لازم است نکات ایمنی را رعایت نمایید و ممکن است کمی هزینه های جانبی را افزایش دهد. مخازن شیب دار در مقابل تنش از مقاومت بالایی برخوردارند، هیچ گونه اتصالاتی در آن وجود نداشته و به همین دلیل خطرات مربوط به نشت یا ترک در آن وجود ندارد.

بهداشتی

مخزن پلی پروپیلن موادی هستند که از لحاظ شیمیایی غیر فعال بوده و با مواد دیگر واکنش نشان نمی دهد. این خصوصیت باعث می شود برای نگهداری موادی نظیر آب آشامیدنی که مسائل بهداشتی و زیست محیطی نظیر عدم تغییر بو و مزه و خصوصیات (با گذشت زمان) برای آنها بسیار مهم است، مخزن پلی پروپیلن بهترین گزینه باشد. مخزن پلی پروپیلن مصرفی در ساخت مخازن ان شرکت از نوع فود گرید می باشند.

دوام و عمر طولانی

مخازن دوجداره به علت مقاومت مناسب در شرایط جوی مختلف و انعطاف پذیری، از دوام بالایی برخوردار بوده و زمان کارکرد مفید طولانی دارند. خصوصاً در مواردی که نیاز به مدفون نمودن مخزن پلی پروپیلن مورد نظر وجود دارد، انعطاف پذیری و پلی پروپیلن، مقاومت آن در مقابل فشارها و نیروی های اعمالی را بالا می برد. به علاوه، به علت خاصیت ضد خوردگی مخزن پلی پروپیلن، مخازن دوجداره در زمینهای مرطوب از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند.

آب بندی

به علت استفاده از جوش اکستروژنی در جوشکاری و ساخت مخازن دوجداره، دچار نشتی نمی شوند که این مساله مزیت دیگری است برای اینکه بتوان از مخازن دوجداره جهت نگهداری مواد شیمیایی که نشت آنها به محیط زیست و آلوده نمودن زمین مشکل ساز است، استفاده کرد.

قابلیت تولید متنوع

مخازن دو جداره در ابعاد و اندازه های مختلف با خصوصیات متنوع قابل تولید هستند.

 نصب آسان

در مقایسه با سایر مواد، مخزن پلی پروپیلن از وزن بسیار کمتری برخوردار بوده و این مساله کاهش بسیار زیادی در هزینه های حمل و نقل، تجهیزات مورد نیاز برای نصب، نیروی انسانی مورد استفاده و... ایجاد می نماید.

مخزن پلی پروپیلن در مقایسه با دیگر پلیمرها مشخصات متمایز و برجسته ای دارد که عبارتند از :

وزن مخصوص و سبک PP

انعطاف پذیری و طیف گسترده تولید PP  با خصوصیات فیزیکی و شیمیایی متغیر

افزایش کاربردهای جدید و بهبود خواص گریدهای تولیدی جدید

افزایش کاربرد PP در وسایل و تجهیزات پزشکی و توسعه کاربردهای PP  گرید خاص

افزایش مصرف PP به صورت آلیاژ با دیگر پلیمرها PP   

جایگزینی پلیمرهایی مانند PS ، PE و غیره

مشخصات فنی مخزن پلی پروپیلن

قطر داخلی مخزن پلی پروپیلن 2200 میلی متر است ، در حالی که طول 5480 میلی متر است. علاوه بر این ، یک چاله با قطر خارجی 500 میلی متر نصب شد. ویژگی های دیگر جمع کننده پایه های مخروطی تقویت شده ، نازل های فن آوری با فلنج اتصال و عناصر اتصال است. تمام مواد PE 100 از AGRU بدست آمده است.

حالت های مختلف نصب

مخزن های دوجداره را می توان هم به صورت مدفون هم به صورت روباز (زمینی و هوایی) نصب نمود و همچنین به صورت استوانه افقی و عمودی قابل نصب هستند..

مقاومت در مقابل زلزله

با توجه به قابلیت انعطاف مخزن پلی پروپیلن، مخازن دو جداره در سوانحی مانند زلزله بهتر عمل می نمایند و کمترین صدمه به آنها وارد می گردد.

مقاومت در مقابل شوری آب یا خاک

به علت خاصیت مواد مخزن پلی پروپیلن، نصب این مخزن ها در مناطقی که نزدیک به سواحل دریا می باشد و رطوبت یا آب دریا باعث خوردگی محصول مدفون می شود، مخازن دوجداره تنها گزینه برتر در این مناطق می باشد.

رنگ ظاهری

مخزن پلی پروپیلن را می توان در رنگ های مشکی و طوسی و دیگر رنگ ها تولید نمود.

قابلیت جابجائی

مخزن پلی پروپیلن دوجداره پلی اتیلن و مخزن پلی پروپیلن را می توان در صورت نیاز به راحتی و به دفعات جابجا نمود و در مناطق مختلف از آن استفاده کرد.

مراحل نصب مخزن:

ابتدا زمین به طول یک متر بیشتر از طول مخزن پلی پروپیلن و عرض نیم متر بیشتر از عرض مخزن حفر و گود برداری می شود عمق گود برداری باید حداقل برابر ارتفاع مخزن پلی پروپیلن به اضافه عمق لوله ورودی باشد.

در صورتیکه خاک محل مقاومت کافی را دارد یک لایه بتن مگر با عیار حداقل 150 کیلوگرم بر مترمکعب در کف گود اجرا نمایید

مخزن پلی پروپیلن کمک قلاب های مخصوص با استفاده از جرثقیل در گود جایگزاری می شود

لوله های وروردی و خروجی و خروجی بیوگاز را متصل نمایید

خاک مازاد گودبرداری را الک می شود بطوریکه خاک عاری از ذرات سنگدانه بزرگتر از 1 اینچ باشد

خاک الک شده را بصورت دستی یا با استفاده از وسایل مکانیکی در اطراف مخزن پلی پروپیلن ریخته می شود.

مکان یابی مخزن پلی پروپیلن

مخزن در جهت مخالف وزش بادهای غالب ساخته شود دور از مسیر نهرها و آبگیرها باشد، در سطحی هموار ساخته شود.

طول انباره مستطیل شکل را ۲ تا ۴ برابر پهنای آن انتخاب می کنند.

عمق موثر برای انباره باید ۱٫۲ متر باشد، عمق موثر عبارتست از فاصله آزاد فاضلاب تا کف تانک فاصله سطح فاضلاب تا سقف انباره حداقل باید ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر باشد.

ضریب تبدیل آب مصرفی به فاضلاب معمولاٌ برابر ۸۰ درصد در نظر گرفته می شود. میزان تولید فاضلاب با توجه به سرانه مصرف آب و ضریب تبدیل آن به فاضلاب برای زمان ماند ۱۲ تا ۱۵ ساعت (به دلیل عدم حضور پرسنل عملیاتی در طول روز) طراحی می گردد.

واکنش پذیری

مخزن پلی پروپیلن اسید سولفوریک بسیار واکنش پذیر است و بیشتر فلزات را حل می کند ، این یک اسید غلیظ است که اکثر ترکیبات آلی را اکسید کرده ، از دست می دهد، یا سولفونات می کند و اغلب باعث ایجاد ذغال می شود.

مخزن پلی پروپیلن اسید سولفوریک به شدت با الکل و آب واکنش نشان می دهد تا گرما آزاد کند. با اکثر فلزات واکنش می دهد ، به ویژه هنگامی که با آب رقیق می شود ، گاز هیدروژن قابل اشتعالی ایجاد می کند ، که ممکن است خطر انفجار ایجاد کند. مخزن پلی پروپیلن اسید سولفوریک قابل احتراق نیست ، اما یک اکسید کننده قوی است که باعث احتراق مواد دیگر می شود ، خود را نمی سوزاند. هنگام آتش سوزی ، گازهای سمی ساطع می شوند. محصولات تجزیه خطرناک به شرح زیر است: گازهای دی اکسید گوگرد ، تری اکسید گوگرد و گازهای مخزن پلی پروپیلن اسید سولفوریک.

مخزن پلی پروپیلن اسید سولفوریک

مخزن پلی پروپیلن اسید سولفوریک از گوگرد تولید می شود. دی اکسید گوگرد ابتدا با سوزاندن گوگرد مذاب در حضور هوا بدست می آید. سپس دی اکسید گوگرد در حضور کاتالیزور پنتاکسید وانادیوم به تری اکسید گوگرد تبدیل می شود. تری اکسید گوگرد بدین ترتیب بدست آمده در بازیافت مخزن پلی پروپیلن اسید سولفوریک غلیظ در یک برج جذب جذب می شود. گیاهان نصب شده زودتر و واحدهای کوچکتر گیاهان مخزن پلی پروپیلن اسید سولفوریک از یک فرآیند جذب واحد استفاده می کنند که دارای بازده تبدیل 96-98٪ است. کارخانه های جدید بزرگ تولید مخزن پلی پروپیلن اسید سولفوریک اکنون یک روز از فرآیند جذب مضاعف جذب مضاعف (DCDA) استفاده می کنند. فرآیند DCDA می تواند به بیش از 99٪ بازده تبدیل برسد. فرآیند تولید مخزن پلی پروپیلن اسید سولفوریک توسط فرایند جذب منفرد و فرآیند DCDA به ترتیب در شکل های 79 و 710 نشان داده شده است.   

مکانیسم سمیت

مخزن پلی پروپیلن اسید سولفوریک یک ماده شیمیایی بسیار واکنش پذیر است. در اثر تماس می تواند با سلول ها و بافت ها واکنش نشان دهد. آسیب ناشی از مخزن پلی پروپیلن اسید سولفوریک می تواند از تحریک بافت گرفته تا سوختگی شیمیایی و نکروز باشد. علائم و نشانه های قرار گرفتن در معرض آسیب بافت در محل تماس است. آسیب بافتی در عرض چند ثانیه از قرار گرفتن در معرض ظاهر می شود و در صورت عدم درمان صحیح می تواند ساعت ها و حتی روزها ادامه یابد. میزان و شدت آسیب بافتی به دوز دریافتی ، فاصله قرار گرفتن در معرض و قدرت (غلظت مولی) محلول مخزن پلی پروپیلن اسید سولفوریک بستگی دارد. محلول مخزن پلی پروپیلن اسید سولفوریک بسیار غلیظ (که معمولاً در مواد شیمیایی صنعتی یافت می شوند) خطرناک تر از محلول های اسید رقیق هستند (همانطور که در محصولات مصرفی یافت می شوند).

نحوه عملکرد مخزن پلی پروپیلن اسید سولفوریک در انسان و حیوانات یکسان است. بنابراین انتظار می رود اثرات حاد و مزمن برای حیوانات و انسان ها یکسان باشد.

تفت دادن نمک

تفت دادن مخزن پلی پروپیلن اسید سولفوریک و تفت دادن کلر نمونه های معمولی تفت دادن نمک هستند. هدف این است که به هر تعداد سولفور فلزی یا اکسید موجود در مواد به نمک های محلول محلول در آب یا اسیدهای رقیق در شرایط کنترل شده تبدیل شود. شرایط کنترل اصلی تفت دادن مخزن پلی پروپیلن اسید سولفوریک دما و حجم هوا است. در یک دما ، فشار تجزیه و پایداری سولفات های مختلف متفاوت است. هرچه دما بیشتر باشد ، سولفات ناپایدارتر بوده و تجزیه آن به اکسیدها راحت تر است. تفت مخزن پلی پروپیلن اسید سولفوریک انتخابی با کنترل دما توسط اختلاف پایداری سولفات انجام می شود. وقتی حجم هوا می تواند حداکثر مقدار SO3 در فاز گازی باشد ، مناسب ترین حجم برای بو دادن مخزن پلی پروپیلن اسید سولفوریک است. تفت مخزن پلی پروپیلن اسید سولفوریک برای تصفیه کنسانتره مس ، کنسانتره مس - کبالت ، کنسانتره کبالت - گوگرد و مواد فلزی با درجه کم استفاده می شود. کوره کباب سیال شده برای تفت دادن مخزن پلی پروپیلن اسید سولفوریک در صنعت استفاده می شود.  

جهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحه https://holding-bartar.com مراجعه نمایید.